Round the world on a recumbent

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Auntie Helen

Ich bin Powerfrau!
No, not me, but found this article in Der Spiegel. Made me think it might be the next Mouseketeer plan!

Article is in German, pasted below.

Most impressive is that he did the first 11,000 miles without a puncture!! The trip cost him 13,000€ and took him two and a half years,

If anyone wants me to translate it I can do.

809-TAGE-RADTOUR

Liegend um die Welt

Von Stephan Orth
Er fuhr durch 41 Länder - und einmal um die Erde: Der Berliner Tom Richter hat als erster Deutscher mit einem Liegerad die Welt umrundet. Mehr als 42.000 Kilometer auf Straßen und Schotterpisten, ein Abenteuer ganz nah an den Menschen: Manchmal erregte er mehr Aufmerksamkeit, als ihm lieb war.
Es geht steil bergauf, die Luft ist dünn auf 4500 Metern, und die beiden Liegeräder sind schwer wie nie. Auf der Lagunenstraße in Bolivien erlebt Tom Richter den vielleicht aufreibendsten Abschnitt seiner insgesamt 42.160 Kilometer langen Radtour. In den Taschen auf seinem Gefährt hat er Nahrung für zehn Tage und Wasser für drei Tage, insgesamt 70 Kilogramm muss er bei starkem Wind mit Hilfe seiner Freundin den Berg hochschieben. Danach zu Fuß zurück und die gleiche Prozedur mit ihrem Rad.

Richter hat als erster Deutscher auf einem Liegerad die Welt umrundet. In 809 Tagen fuhr er durch 41 Länder, erlebte Eisstürme in den Anden und Hitzewellen in Indien. In Tibet überquerte er einen 5013 Meter hohen Pass und fuhr am Toten Meer in Jordanien auf 418 Meter unter Normalnull am Ufer entlang.

Zwischendurch legte er in Nepal noch ein paar Wochen Urlaub ein, um ein Dutzend Fünftausender zu besteigen und sich das Everest-Basecamp anzusehen. Zweieinhalb Jahre war er unterwegs, auf Teilabschnitten in Begleitung, insgesamt ein Drittel der Strecke bewältigte er allein.

"Die Motivation war, Länder und Leute kennenzulernen und mit den eigenen Augen die Welt zu sehen", sagt Richter. Dabei außerdem den Globus zu umrunden, sei zwar schon das Ziel, aber nicht das Wichtigste gewesen. "Man sieht einen Querschnitt der Länder, steuert nicht nur die touristischen Highlights an", sagt er über den Reiz des Reisens im Fahrradtempo.

Als Aussteiger sieht er sich jedoch nicht: "Ich bin vorher mit meinem Leben klargekommen und werde es auch künftig genießen, wieder sesshaft zu werden." Während der Reise schlief er meist im Zelt, ab und zu auch in preiswerten Pensionen. "Mit allen Transfers hat das etwa 13.000 Euro gekostet."

In bequemer Rückenlage, mit den Füßen voraus, kämpfte er sich auf seinem Hightech-Liegerad voran. "Das ist viel komfortabler als ein normales Fahrrad", sagt der 31-jährige Diplomingenieur, der in einem Outdoor-Shop in Berlin arbeitet. "Der Sitz ist großflächig und bequem, man hat die Landschaft im Blick, ohne sich ständig den Nacken zu verrenken.

Die Sitzposition ist viel angenehmer." Nur im Stadtverkehr ist der Liegeradfahrer im Nachteil, weil er tiefer sitzt und dadurch leichter übersehen wird. Und weil er mit den Füßen voraus in Kreuzungen fährt und dadurch eine schlechtere Sicht hat.

Ehrengast im Dorf
Für die Weltreise bot das ungewöhnliche Fortbewegungsmittel jedoch einen unbezahlbaren Vorteil: Wo auch immer Richter auf Menschen traf, in Äthiopien oder Bolivien, in China oder Tansania - die Aufmerksamkeit der Einheimischen war ihm gewiss. "Kaum war ich vom Rad gestiegen, haben sich irgendwelche Leute draufgesetzt", erinnert er sich etwa an die wenig zurückhaltenden Chinesen.

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Die Route von Thomas

Auch in Indien war er in den Städten permanent umringt von Menschen. "Privatsphäre ist da kein Thema", sagt Richter, dessen wild wuchernder roter Haarschopf in manchen Regionen Asiens für ähnlich viel Aufsehen gesorgt haben dürfte wie sein Fahrzeug.

Im indischen 7000-Einwohner-Dorf Varshi erlebte Richter regelrechte Star-Verehrung. Beim Krishna-Festival wurde er als Ehrengast auf die Bühne gebeten, um einem Priester einen Blumenkranz umzuhängen. Anscheinend verstieß seine Interpretation des religiösen Rituals gegen das Protokoll. Hunderte Zuschauer lachten, als sich der Priester schließlich den Kranz schnappte und selbst umhängte.

Der Fauxpas auf der Bühne hielt jedoch die Dorf-Oberen nicht davon ab, den ganzen Tag darum zu konkurrieren, wer ihn als Nächster zum Tee einladen durfte. Zum feierlichen Abschied wurde das Liegerad auf ein Podest vor dem Tempel gestellt, ein Geistlicher wickelte Richter einen orangefarbenen Turban um und malte einen roten Punkt auf seine Stirn. Erst nach ein paar Ehrenrunden auf dem Dorfplatz ließen ihn die Menschen gehen. Selbstverständlich erst, nachdem er versprochen hatte, wiederzukommen.

"Indien war für mich das vielleicht spannendste Land - es ist bunt, permanent laut und voller verschiedener Kulturen", sagt Richter. Gleichzeitig sei es jedoch nicht einfach zu befahren wegen vieler schlechter Straßen, "es stinkt, es gibt viel Armut, und ich musste mich bei bis zu 44 Grad Hitze vorankämpfen". Als perfektes Ziel für Radtouristen empfiehlt er deshalb Südamerika: "Das Land ist relativ preiswert. Man kann sich die Schwierigkeiten aussuchen, weil es grundsätzlich ein gutes Straßennetz gibt." Es muss ja nicht gleich die aufreibende Lagunenstraße in Bolivien sein.

Im Raser-Wahn ins Tal
Wenn man Richter zuhört, wie er sachlich und ohne Aufhebens Auskunft über seinen Reiseverlauf gibt, könnte man meinen, er redet über einen Sonntagsausflug an die Spree. Und tatsächlich verlief die Welttour ohne wirklich gefährliche Pannen. Bei ein paar Stürzen holte sich Richter Hautabschürfungen, aber von schweren Gesundheitsproblemen blieb er verschont.

Auf den ersten 11.000 Kilometern hatte er keinen einzigen Platten. Er verbrauchte insgesamt nur zwei Vorder- und zwei Hinterreifen und musste nie komplizierte Spezialteile ersetzen. "Etliche Felgen sind schon gebrochen, und als der Gepäckträger kaputtging, musste ich improvisieren, um den zu schienen." In China und Südamerika ging in einigen Regionen täglich mehrfach der Schlauch kaputt, immer wieder kam das Flickzeug zum Einsatz.

In Nepal musste Richter seinen Plan aufgeben, jeden Land-Kilometer auf dem Rad zu bewältigen. Denn die Strecke bis Lhasa ist tabu für Individualreisende, mit einer chinesisch geführten Tour ging es in Jeeps in die tibetische Hauptstadt. Auch eine andere Bestmarke blieb ihm verwehrt: Auf einer fast kurvenlosen Bergabfahrt in Bolivien packte ihn der sportliche Ehrgeiz, im Raser-Wahn erreichte er halsbrecherische 97 km/h, aber die magische 100 schaffte er nicht.

Doch eine Reise um die Welt per Liegerad, das ist vor ihm nur einem Österreicher gelungen: Joachim Hager war von 2001 bis 2006 fast nonstop unterwegs, Richter traf in zu Beginn seiner eigenen Reise in Mitterlaab in Österreich.

Ende April 2009, nach zweieinhalb Jahren auf Tour, empfingen ihn Freunde am Berliner Alexanderplatz, direkt unter der riesigen Weltzeituhr mit den Ortsnamen ferner Großstädte. Eine Champagnertaufe gab es nicht. "Als Erstes habe ich ein Eis gegessen", sagt Richter.
 

ComedyPilot

Secret Lemonade Drinker
A very interesting read - for those of us that speak German. I like the bit where he did about 58mph downhill in Bolivia, but failed to get the magic 60mph.
 
He managed that pretty cheaply as well - 13,000 euros for the whole trip including transfers is pretty impressive! Even more impressive is probably the no puncture for 11,000km, especially on those roads - wish I could say that!
 
Hehe, just stuck it in an online translator - the result is pretty funny: :thumbsup: Couch wheels! :-)

It drove by 41 countries - and once around the earth: The citizen of Berlin Tom judge orbited as first Germans with a couch wheel the world. More than 42,000 kilometers on roads and crushed stone runways, an adventure completely near at humans: Sometimes it excited more attention, than liked to it.
Goes steeply uphill, air is thin on 4500 meters, and the two couch wheels are heavy like never. On the lagoon road in Bolivia Tom judge experiences the section of its perhaps most reaming altogether 42,160 kilometers is enough for Radtour. In the bags on its vehicle it has food for ten days and water for three days, altogether 70 kilograms must it with strong wind with the help of its friend the mountain raise. Afterwards to foot back and the same procedure with their wheel.
Judge orbited as first Germans on a couch wheel the world. In 809 days drove it by 41 countries, deeply felt ice storms into the Anden and heat waves into India. In Tibet it crossed a 5013 meter high passport and drove at the dead sea into Jordanian ones on 418 meters under Normalnull on the bank along.
Occasionally it inserted few weeks into Nepal still another vacation, in order to mount a dozen Fünftausender and regard the Everest Basecamp. Two and a half years was it on the way, on sections in company, altogether a third of the distance mastered it alone.
“The motivation was to become acquainted with and to see with the own eyes the world countries and people”, says judges. In addition the globe to orbit, the goal, but not the most important was of course. “One sees a cross section of the countries, does not only steer the routistic highlights on”, says he about the attraction of the travel in the bicycle speed.
As Aussteiger he does not see himself however: “I clear-came with my life and it also in the future will before enjoy to become again established.” During the journey it slept usually in the tent, from time to time also in inexpensive pensions. “With all transfers that cost about 13,000 euro. ”
In comfortable upside-down position, with the feet ahead, he fought himself in front on his Hightech Liegerad. “That is many more comfortable than a normal bicycle”, says the 31-jährige engineering graduate, who works in a outdoor Shop in Berlin. “The seat is wide and comfortable, one has the landscape in the view, without being constantly set right the necks.
The seating position is many more pleasant. “Only in city traffic the couch cyclist is in the disadvantage, because he sits more deeply and thus will survey easier. And because it drives ahead with the feet into crossings and thus a poorer visibility has.
Honour guest in the village
for the voyage round the world offered the unusual progressive movement means however an priceless advantage: Wherever judge met on humans, in Ethiopia or Bolivia, in China or Tanzania - the attention of the native ones was certain it. “I had hardly risen from the wheel, any people draufgesetzt myself”, remember he approximately the little reserved Chinese.

The route of Thomas
also in India it was permanently surrounded in the cities by humans. “Privatsphäre is there no topic”, says judges, whose wildly rampantly growing red hair tuft in some regions of Asia might have provided for just as much attention as its vehicle.
In the Indian 7000-Einwohner-Dorf Varshi experienced judge proper star admiration. With the Krishna festival he was asked as an honour guest on the stage, for a priest a flower ring umzuhängen. Apparent its interpretation of the religious ritual offended against minutes. Hundreds of spectators laughed, when the priest finally snatched itself the wreath/ring and umhängte.
The Fauxpas on the stage did not hold however the village-upper to therefore compete all day long who was allowed to invite it as next one to dte. To the solemn parting the couch wheel was placed on a landing before the temple, a clergyman taped judge an orange Turban and painted a red point on his forehead. Only after a few laps of honour on the village square humans let it go. Of course only, after it had promised to come back.
“India was for me the country perhaps most stretching - it is multicolored, permanently loud and full different cultures”, says judges. It is simultaneous however not simply to traveled because of many bad roads, “it stinks, it gives much poverty, and I had to in front-fight myself with up to 44 degrees of heat”. As a perfect goal for wheel tourists it recommends therefore South America: “The country is relatively inexpensive. One can select oneself the difficulties, because there is in principle a good road system. “It does not have to be equal the reaming lagoon road in Bolivia.
In the racing he illusion in the valley
if one judges listens, as he gives essentially and without waiving information about his travel process, could one to mine, it talks about a Sundays trip to the Spree. And the world route without really dangerous breakdowns actually ran. With a few falls got himself judge skin scratches, but of heavy health problems he remained spared.
On the first 11,000 kilometers it did not have not one plates. It used altogether only two front and two rear tires and had special parts never complicated to replace. “Some rims are already broken, and as which a porter got broken, I had to improvise to seem around.” In China and South America daily the hose got broken, was used that repairing things again and again several times in some regions.
In Nepal judge its plan had to give up to master each land kilometer on the wheel. Because the distance to Lhasa is taboo for individual travelers, with a Chinese led route went it into jeeps into the Tibetan capital. Also another Bestmarke remained refused for it: On nearly circleless driving downhill in Bolivia the sporty ambition packed it, in the racing he illusion reached it halsbrecherische 97 km/h, but it did not create the magic 100.
But a journey around the world by couch wheel, that succeeded to one Austrian before it only: Joachim Hager was from 2001 to 2006 nearly nonstop on the way, a judge met in to beginning of its own journey in Mitterlaab in Austria.
At the end of April 2009, after two and a half years on route, friends at the citizen of Berlin Alexanderplatz received it, directly under the enormous Weltzeituhr with the place names furthermore large cities. Eine Champagnertaufe gab es nicht. "Als Erstes habe ich ein Eis gegessen", sagt Richter.
 

Arch

Married to Night Train
Location
Salford, UK
Auntie Helen said:
Most impressive is that he did the first 11,000 miles without a puncture!!


I read that quickly, and thought it said 'without a parachute'...

I thought Liegerad was lying down bike (rad is wheel, I think, but also bike). In French, they are Velo Couche - lying down bikes.

A couch wheel would be one of these:

http://www.bikeforest.com/cb/index.php
;)
 
OP
OP
Auntie Helen

Auntie Helen

Ich bin Powerfrau!
Yes, 'Liegerad' is recumbent bike (Liegedreirad is recumbent trike, although they seem to just call them 'trike' now). Google translator has grabbed the 'Liege' as 'couch'. I love reading Google Translatored things, it can be so funny:
In China and South America daily the hose got broken = the inner tube failed
whose wildly rampantly growing red hair tuft in some regions of Asia might have provided for just as much attention as its vehicle = doesn't need translating!

 

Arch

Married to Night Train
Location
Salford, UK
I have some inner tubes at home in a box that bears a motto I think must have translated a bit oddly - "Better living through rubber!"
 
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